Semper

Bättre och bättre
sked för sked!

Semper investerar regelbundet i forskning kring barn och mat och nu senast i ett omfattande forskningsprojekt (OTIS) tillsammans med Umeå Universitet, kring vad introduktionen av smaker för små barn betyder för deras hälsa längre fram i livet.

Övergripande visade OTIS-studien att god hälsa och goda matvanor etableras tidigt i livet. Den bekräftade också hur svårt det är för dagens ambitiösa föräldrar att få till goda matvanor i praktiken. Men, forskningen visade en väg fram. Det finns nämligen ett ”smakfönster” mellan 4-12 månaders ålder, då barn är mottagliga för nya smaker.

Sedan tar barns misstänksamhet över igen och "fönstret" stängs. Detta behöver dagens ambitiösa föräldrar få vetskap om och verktyg för!

Vi tog en gammal sång och ett gäng härliga ungar till hjälp och livade upp den gamla slagdängan ”Bättre och bättre dag för dag” med ett nytt sound och anpassade texten till att rymma allt det vi ville berätta om OTIS-studiens resultat; det blir ”Bättre och bättre sked för sked!”

På så vis kunde vi med lust, glädje och avspänd humor, berätta för föräldrar i Norden som är oroliga för sina små barns matvanor, att appen ‘Semper STEP’ gör introduktionen av nya smaker enklare, lägger grunden för livslånga goda vanor och god hälsa samt att dessa goda och nyttiga matvanor också är en del av lösningen på de klimatutmaningar världen står inför.

 

New business

client@tas.se

Previous
Previous

Jernhusen

Next
Next

Axfood – Garant